Dobře vystavěná próza řekne jedním souvětím tolik, co báseň celou slokou. A kolik slok má báseň, a kolik souvětí próza?
Básnička je pohled rozechvělého zoufalce skrz namrzlou okenní tabulku, próza je to všechno za tou tabulkou.
Nebo je za tou tabulkou život vnější i niterný, a próza jsou toliko ti pokřikující diváci všude okolo, ale všichni za tou tabulkou?
U svého tvrzení jsi rovněž neuvedl důkazy. Proč by próza nepronikla hlouběji, když při stejné slovní zásobě má volnější ruce, není svázána nutností verše a má neskonale větší prostor na stránce?
Dobrá pětatřicetistránková próza vyjádří více, než stejně dobrá pětatřicetistránková sbírka poezie..
Logika a fyzikální zákony platí nejen pro básníky, nýbrž i pro básně..
A kolik mrtvých že je ta statisika? Vidím, že máš v matamatice opravdu zálibu. Dnes budeme přepočítávat slova a zítra myšlenky... Ještě že logika a fyzikální zákovy neplatí pro prozaiky, viď...
neexistuje lidský problém, který by bylo nutno roztahávat na 35 či více stránek (nepočítáme-li české soudnictví). Vše lze vyjádřit kratším, stručnějším a výstižnějším způsobem. Zbytek je formalismus.
Bytí za tabulkou, které je ostatně nepoznatelné, nemusí být nutně jen cílem prózy. Tvé tvrzení je manipulativní a vesele plácavé.
přečti si mé minulé tvrzení ještě jednou, zjistíš, že říkám mnohdy a většinou. uvaž to a neabsolutizuj. Ale abych neutíkal před tvou otázkou: próza bývá příliš doslovná. říká, co má být naznačeno a ukazuje, co má být myšelno. nejzajímavější na próze není to, co je přímo vyřčeno, ale co je nakousnuto. To dává literatuře přesah a nestahuje ji dolů, jako halda kamení.
avi Smetiprach též jako rukavice vhozená do tváře
eh? a co já s tím? nedemonstruju, není proč...
já už léta nečtu a zůstávám tak v blažené nevědomosti, pokud se potřebuji intelektuálně ukojit, pustím si v televízi fotbal nebo přenos z parlamentu, otevřu pár lahváčů, zanadávám si a je mi dobře... ale přesto, rozesmála mě drtivá převaha prózy... musím uznat, že John Jakes, Rosamunde Pilcher, či Mario Simmel by jako autoři básnických sbírek prorazili jen stěží...
básně dokáží mnohdy vyjádřit to, čeho není próza většinou schopna, dokáží proniknout k podstatě věci, k věci o sobě, narozdíl od většiny prozaických textů, které popisují, popisují a popisují. Dobrá báseň umí vyjádřit mnohem více, než pětatřieti stránková próza.
To, že se bojíš iracionality a neurčitost, že toužíš mít všechno přesně definované nepatří vůbec do literatury. Když chceš přesnost, dělej matematiku. Všechno ostatní je o ničem.
avi Elyanne, tentokrát jako výzva protistraně
No já nevím, ale od začátku mám důvodný pocit, že právě poezie je zde na Písmáku nástroj silného, téměř tržně-totalitního útlaku a genocidy prózy a jejích autorů.
Poezie prokazatelně a prokázaně deformuje schopnost vnímání normálního psaného textu standardním způsobem i myšlení člověka. Básník má potíž přečíst, natožpak pochopit, souvětí i vůbec delší text. Jeho vnímání je díky omezenosti a zvláštnostem vyjadřovacích prostředků poezie velmi zjednodušené, jednosměrné, zkreslené a pokřivené velmi podobným způsobem a směrem, jako vnímání a s ním spojené myšlení i vyjadřování náruživého smskáře.
Básník má potíž přečíst, natožpak pochopit, souvětí i vůbec delší text ;o))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Setkala jsem se s tímto jevem, kterému se vysmíváš, mnohokrát, a to nejen pod svými díly.
Zřejmě to souvisí s tím, že báseň vznikla silnou účelovou redukcí textu i obsahu, okleštěním a současně s tím spojeným zrytmizováním textu za účelem jeho lepší zapamatovatelnosti a tedy uchování i snažší reprodukci v dobách, kdy nebyl písemný záznam tolik rozšířený a lidé bývali prostší.
Také básníci mívají téměř tabuizovaný odpor k přídavným jménům a bližším určením, i mnohaúrovňovému souběžnému předivu příběhů líčené prozaickou formou. Snadno se ztrácejí v textu, nechápou jej pro jeho jim se zdající přílišnou nahuštěnost a složitost.
Nicméně básnička a ještě více písnička je vítaným doplňkem, opakuji: doplňkem, nikoliv vůdčím dominantním projevem literatury, za které jsou básně mnohdy vydávány.
Asi by sis měla přečíst nějaké prózy od Skácela nebo Topola.
Stavíš vedle sebe k jednomu absolutnímu měřítku zkušeného starého profíka a mladičkého začátečníka amatéra, a tímto jejich vzájemným porovnáváním se snažíš navenek popřít mé tvrzení. To je nefér a účelové. V principu stejný podraz jako v té diskuzi u Věrči87, nebo jak se jmenovala, kdes tvrdil, že poezie má větší vyjadřovací schopnosti než próza, což je sice zbožné přání a utkvělá víra mnoha veršíkomilců, ale logicky a v principu holý nesmysl.
zatímco ty kromě tvrzení nestavíš nic... to je zřžejmě lepší ;o)
mimochodem logikou bych se být tebou moc neoháněl...
Míro, holt jsme tak blbí, že umíme sesmolit jenom jednoduché říkanky ;-)
Vio: a já si kupříkladu nemohu přečíst od Jiráska ani Temno, protože by se mi z těch přívlastků zatmělo a odvezli mne na ARO.... nehledě na to, že bych tak složitému textu nemohl porozumět
Člověk navyklý na tak vyhraněný a specifický způsob vyjadřování, jakým je báseň, tedy na poměrně krátký text s několika málo slovy v řádce a volená (povětšinou na úkor přesnosti sdělovaného) tak, aby to mělo aspoň zčásti rytmus a rým, bude dozajista tápat v rozsáhlejším prozaickém textu, zvláště když je pln košatých souvětí.
Básníci jsou slovy přírodovědce jakýmisi literárními specialisty. Něco jako třeba mravenečníci, nebo housenky živící se výhradně jedním druhem rostlin. A stejně jako potravní specialisté mají uzpůsoben trávicí trakt monokulturní potravě, mají vyhranění básníci v průběhu času uzpůsoben mozek k chápání veršů a pokud se nevěnují i jiným literárním tvarům (próze) tak u nich schopnost se prozaicky vyjadřovat a chápat zcela přirozeně zakrňuje.
Naproti tomu, zase prozaici mají opačné potíže a to pochopit báseň.
Ostatně ale, kdyby báseň, jak nám tuhle předesílal Miroslawek, byla lepším vyjadřovacím prostředkem než proza, byla by jí velmi rychle zcela nahradila, což se zjevně neděje ani v umění, ani jinde. Kupř. všechny přírodní vědy se vyjadřují toliko prozaicky.
Proč asi?
a abych navázala:
23.05.2005 Havranka5
Miroslawek: ..Básnický jazyk se od jazyka prózy liší tím, že vyjadřuje věci běžným, sdělovacím jazykem nesdělitelné, resp. se o to přinejmenším pokouší.
H5 Co se prosím nedá prozou sdělit ? Jediné je jistá výhoda v podprahovém působení na CNS rytmem básně/písně. Ve všem ostatním má próza drtivou převahu. Jinak ten tvůj manifest má jednu zásadní chybu - a tou je celý druhý odstavec. Zaujal jsi stanovisko dříve, než jsi provedl rozbor.
Jde o to, že napíšeme-li literární útvar:
svíčka
červánky
tak jej lze prozaicky chápat jako prosté jmenování pojmu svíčka a atmosférického jevu. Nic víc, nic méně.
Samozřejmě že za tím lze básnicky vidět i více, kupř.
Rozsviť
Proč? Slunce ještě nezapadlo.
nebo třeba
pojď se pomilovat,
nemůžu, mám to.
ale to už nelze brát vážně, protože takovýto výklad textu je nejednoznačný a sklouzává do iracionality, tudíž nepřípustný pro svou nereprodukovatelnost a neurčitost i mnohoznačnost.
Dále báseň má
1. omezenější prostor co do šíře i délky větných celků než proza
2. nutnost zachovat rytmus i na úkor přesnosti
3. nutnost udržet poměrně pevně danou formu.
při stejném výrazivu a slohových pravidlech tedy nemůže díky výše uvedeným omezujícím pravidlům být báseň efektivnější v předávání informací než proza, která nemá těchto omezení.
Nojo: ono je to vcelku jednoduchý - když jsou lidi "v pohodě" a nic se jim nemůže stát, baví je, když jim někdo ukazuje, že ta pohoda je falešná - ono to "prokletí" dodává takovou "luxusní mesianistickou auru". Když ale lidi jsou v těžký nepohodě a maj celkem strach o základní existenci, koukaji spíš po chvilkách úlevy - a básníci - zdá se, zatím moc neumí lidem dodávat naději - oni jí většinou sami nemají .... :c) - tak se nedivte, že to moc lidí nezajímá - to není o právech poezie - ale o její životaschopnosti ... Nejde přeci jen o to si "ulevit psaním" - a nad tím se sdílet ....
Bříza: a tady bych si dovolil nesouhlasit... lidé se nemají nějak hůř nebo líp než jindy... to je jen optika blízkých věcí... spíš bych řekl, že je to totální vítězství učitelů češtiny, resp. mnohaletého důkladného systému "výuky" literatury, kdy se lidičkám vtloukají násilím a jen čistě mechanicky do hlavy věci na něž naprosto nejsou připraveni a zralí... což přirozeně vede k odmítnutí... a tohle je výsledek. Dodnes vím, že Otokar Březina, vlastním jménem Václav Jebavý, učitel z Jaroměře, napsal báseň Matka.. a sbírky Větry od pólů, Svítání na západě, Spojené ruce a Stavitelé chrámů... a v životě jsem od něj nic nečetl a ani by mne to nenapadlo. Nebýt náhody, která mne sem přivedla, neznamenala pro mne poezie... nic než prázdné a mrtvé slovo. Člověk rád objevuje nové a zajímavé věci, ale nerad se vrací k něčemu, co už jednou, byť neprávem, zavrhl. Děsí mne, že bych mohl být (čistě hypoteticky) úspěšným básníkem a dostal se do čítanek, děti by opisovaly opsané obsahy do čtenářských deníků, papouškovaly (promiň papouchu) naučené bláboly psané někým, kdo tomu taky moc nerozumí, o čem jsou mé verše. Taky jakou a v kterém roce jsem napsal sbírku... a jak mne ovlivnilo, že jsem nikdy nespal s Viem... atd., atd.,... přitom samotné verše, jejich vnitřek, sdělení by kolem nich šly dalekým obloukem.
Dříve (za 1. republiky) byl aspoň spolkový a veřejný život, který upoutával pozornost na nejrůznější, někdy i okrajové věci. Ale to komunistický režim zničil, nahradil různorodost jednotnou přiblblostí a komerřní masmédia v tom dnes úspěšně pokračují, protože jim jde o kvantitu, obrat. Nicméně máme internet, který se vymyká a kde je prostor... (třeba Písmák, ale i jinde)... a ejhle... najednou se tu množíme jak pivinky...
P.S.
Jo a na toho Březinu se už nějaký čas chystám ;o)))
Míwo, na Březinu? A co já? Neboj, to ještě napravíme, aby ty čítanky byly pikantnější ;-)
Mňo: ten "učitelkovskej" faktor asi hraje také nějakou roli (asi jako vakcinace proti chorobě zvané " paraphilosophia poetica vera") - to ale nic nemění na tom, že a) úspěšní lidé musí být "prozaičtí" a stejně na "básničky" díky práci čas nemají b) málo pracující bývají neúspěšní a většinou naštvaní, či depresivní - tudíž nemají valný zájem o náhledy kohosi, kdo je na tom stejně a nevidí východisko - nanejvýš si formulují lépe své negativní pocity z existence. Navíc s prostředky musí rozvážně hospodařit s prostředky c) Zbývají tedy místa, kde společnost jaksi "praská ve švech" - což je vždy z hlediska "establishmentu" podezřelé - "intelektuál" je dnes nadávka - a zdá se, že ani vyzrálé básnické osobnosti v dnešní relativistické době žádnou výraznější pozornost nepoutají - lidi spíš baví asi poezii "psát", než číst a poslouchat. Nejspíš to bude faktem, že "filozofie" v klasickém smyslu slova přestala fungovat - a není se tedy v názorech oč opřít. Zbývá tedy poeticky "probuzená" mládež hnaná instinktem, neznalostí a úzkostí: a ejhle - poetický boom většinou průměrné poezie - který bude bezpochyby hrát určitou roli "šumu" a "potopy", ve které budou zbytky "etablovaných" básníků možná smeteny v jediný podezřelý podzemní proud. - Ne nadarmo Borroughs prohlásil, že v postmoderní době jediný skutečný umění může vzniknout v undergroundu. Proč by potom mělo mít státní školství jakýkoli zájem situaci měnit ??? Vždyť cokoliv je živé, je dogmatům nebezpečné :c)
Knihovník: však Ti vůbec nikdo nevbrání, aby sis svobodně vysral oko ;o)))
Knihovníku, kdo nic nedělá, nic nezkazí, tak se toho drž! ;-)))
ke každé správné demonstraci patří troška mírných nepokojů :o))
Wopi, jo... já si vezmu kuklu a sebrané spisy Holana. Je jich 6 dílů a jsou pěkně tlustý. To je lepší, než baseballka ;-))) Už vidím ty tiskové zprávy: Proti demonstraci byla nasazena vodní děla. Básníci se bránili i útočili objemnými knihami. Jeden policista byl zraněn šestým svazkem sebraných Holanových spisů a utrpěl těžké poetické trauma na duši ;-)))
Naostřeme si brka, pisálci, a vzhůru do nepokoje ;o))))
knihovnik...a ty nějaký práva poezie znáš???? že o tom můžeš mluvit?
:-))
Miwa: No jo naostřený brka..
:))) Ten boj tlustými svazky poezie mi připomíná Nohavicovu Svatavu :)
Knihovník: Ještěže tu máme Tebe, s pořádným smyslem pro humor...
no prostě je to podle mě dementní/zavádějící název - když si to nemyslíte, tak Budiš ...
rebecca13 - dej si papíra ;)
podle mne, se autor/ři fakt dost sekli v tom názvu - to nechápu jak se mohlo stát ... Jinak demostrace bude 2.2 (ale ta nebude mít moc společnýho s poezií ) napíšu na ní upoutávku ...
Autor/ři : co to je za blbost? Změňte ten dementní název, neboť se tu VŮBEC nehovoří o právech poezie!! Oni sou porušovaný? TAK NAPIŠTE O TOM A NE O NĚJAKÝ SOUTĚŽI!!!
a nebo teda změňte ten název - tohle je fakt dost debilní způsob jak zvýšit čtenost ...
No jo, knihovníku, každej si ji nezvyšuje odkazama na nejhnusnější odpornosti, jsou i lidi jinýho ražení než ty, ale to ty nepochopíš, tak se tim nezabejvej.
Wopi - když si tak chytrej, tak mi prosimtě vysvětli - proč je "demonstrace za práva poezie" když nevidim, že by práva poezie byly porušovaný.
Jakej má teda smys nazvat upoutávku "Demonstrace za práva poezie" když se o právech poezie nemluví ?
Pokud nejsou práva poezie porušována, protom demonstrace nebude, protože na ni nikdo nepřijde :-)))
Ale co když tam budou davy tří básníků připomínat, že postavení poezie je v našem životě ohroženo a je třeba si jí všímat a hýčkat, trýznit se jí, podporovat
Vidím, že není všem jasné, že jde o legraci, nikoliv o politiku :-)))
Knihovníku, ty bys zrovna mohl mít transparent: "Práva poezie jsou naprosto v pořádku!!!"
aha, tak to je divna legrace - no, kazdej ma jinej smysl pro humor ...
heh,
nojo, mozna,
ale radsi bych nic nedelal ...
s nadhledem sobě vlastním
tentokrát se nezúčastním
já demonstrovat půjdu......rozhodně jo...:-))), náměstí mám pět minut od baráku...:-))))
Hmmm, tak to se svým oblíbeným
Vážení přátelé
polibte si prdele
asi nezvítězím ;o))) Tož zkusím vymyslet něco jiného...
Nikomu nebráníme, aby si na demonstraci přinesl vlastní transparenty :-))))
Básníci fšech zemí vyližte si... talíře ;-)
Vio:
Tak vás tady vítáááámééééé
haťapaťa
už v tom zase lííítáááméééé
Jo jo, už v tom zase lítáme! Nedostal jsem to ;-)))
... ano, pánové, přesně takhle se dělá politika :-)))
Politika, politika. Proč se nás tak mocně týká? Nebo to je poetika? ;-)